RUTA DE LES LLACUNES

Fitxa tècnica

Distància: 26 km (parcialment senyalitzat)

Localització: Basses de l’Encanyissada i la Tancada

Durada: 4 hores (ritme molt suau i parant sovint pel camí)

Desnivell: inexistent. Completament pla

Dificultat: baixa

Usuaris: a peu, en bicicleta i a cavall.

Ruta de connexió: Atenció amb els cotxes!

Tipus de ferm: asfalt i terra

Època recomanada: tot l’any

Km 24,1 Mirador de l’Embut - Caixa niu per a ratpenats

Km 26,2 Casa de Fusta

Descripció

Iniciem el recorregut a la Casa de Fusta (km 0) i continuem pel carril bici de l'Encanyissada. En aquest tram inicial la vegetació predominant és el canyís (Phragmites australis), planta que envolta i dóna nom a la bassa. Al final del carril (km 3,7) -on habitualment hi pasturen bous- girem cap a l’esquerra per un camí de terra que condueix cap a la carretera que enllaça Sant Carles de la Ràpita i el Poblenou del Delta.

Per evitar-la, just 150 m abans d’arribar-hi, girem de nou a l’esquerra (km 7,4) i continuem per un camí de terra que finalitza just enfront del canal de Sant Pere. Aquí ens veiem obligats a circular per la carretera durant 500 m. Observem la pantena -art de pesca fix en forma d’embut- i amb molta precaució continuem endavant uns 250 m fins trobar un nou camí de terra que neix a l’esquerra i que transcorre paral·lel a l’Encanyissada. Aquest camí permet arribar al Poblenou (km 11,1). Aquí tenim dues possibilitats: tornar a la Casa de Fusta (situada a 2,7 km) o continuar el recorregut.

Si es decideix continuar, seguirem amb molta precaució per la carretera que uneix el Poblenou i la barra del Trabucador (veure suggeriment). A l’esquerra tindrem sempre arrossars, amb els omnipresents esplugabous (Bubulcus ibis) buscant aliment, i a la dreta, una mica lluny, la badia dels Alfacs. Al darrer tram observem les antigues salines de Sant Antoni i just abans d’arribar a la platja, neix a l’esquerra (km 16,3) una carretera que ens portarà fins al mirador de la Tancada, des d’on podrem observar la fauna present a la bassa, especialment flamencs (Phoenicopterus roseus), ànecs collverds (Anas platyrhynchos) i cabussons (Podiceps cristatus). És el moment de prendre’ns un descans.

La Tancada

Seguirem recte uns 600 m fins trobar el carril bici que recorre la Tancada. Observem el canvi de vegetació. Ara la salicòrnia (Arthrocnemum fructicosum), planta adaptada a sols salins, domina el paisatge. Quan s’acaba el carril (km 21,7), seguim recte per un camí d’ús rural durant un quilòmetre fins trobar la carretera que transcorre paral·ela a un gran canal de terra. Girem a la dreta (km 23,2) i al cap de 700 m trobem el pont per on hem de tombar a l’esquerra per dirigir-nos de retorn al punt de partida. Abans d’arribar-hi, trobem el mirador de l’Embut (km 24,1) des d’on tindrem una magnífica vista del Clot de l’Encanyissada -observeu les fotges (Fulica atra) i la caixa niu per a ratpenats més gran d’Europa-. Podem contemplar també la Casa de Fusta, situada a dos quilòmetres. La distància total de recorregut és aproximadament de 26,2 km.

Aquest itinerari transcorre per una zona del Parc Natural del Delta de l’Ebre on la presència espectacular d’aus està garantida a qualsevol època de l’any.

El suggeriment

Per tal d’evitar la carretera que uneix el Poblenou amb el Trabucador, podem circular pel camí de terra paral•lel al camp de futbol, situat just en sortir del Poblenou, en direcció a la badia dels Alfacs. Al cap de 400 m girem a l’esquerra i seguim recte envoltats d’arrossars durant 1,5 km. Aquí ens veiem obligats a girar a l’esquerra i seguirem 500 m al costat d’un gran canal de desguàs fins a trobar el pont de la carretera. El creuem amb molta precaució i girem a l’esquerra per una altra via que ens conduirà, al cap de 700 m a enllaçar amb el carril bici de la Tancada.